truth never lies

>> October 13, 2009

::There is this paradox in pride - it makes some men ridiculous, but prevents others from becoming so.::

abang aku cite, ada satu pagi ni dia gi isi minyak kat seksyen 7. dia nak isi rm30, so dia bg rm50 (fresh fr the atm), cashier pulang rm20. dia pun gi la isi minyak. sedang2 isi tu, tiba2 cashier tu dtg balik kat abang aku. dialog (yg aku reka based on my bro's quotes and fahaman aku sendiri, just to make this story more interesting):

C: bang, ada masalah siket la bang.
A: uik masalah?
C: ni duit palsu ni bang (sambil tunjuk duit rm50 yg agak lama dan sedikit koyak)
A: eh, bukan saya yg bagi ni. saya bg duit baru tadi.
C: xpe bang, abg jgn risau. benda ni mmg biasa berlaku bang.
A: masalahnya bukan duit saya ni.
C: saya dah biasa dah hadapi perkara2 mcm ni. apa kata abang bayar dulu, pastu abang report kat polis.
A: habis kalau saya bayar lagi rm50, saya dpt apa?
C: relax bang. benda ni mmg dah biasa dah ni. saya faham.
A: ye la, tapi bukan duit saya tu. saya bg duit baru tadi ha, baru keluar dr bank. mana ada duit buruk mcm tu.
C: kalau abang x caya, saya boleh tunjuk kat abang CCTV kitorg.
A: okay fine. jom kita tgk CCTV.

by that time mamat tu dah mula gelabah. dia ingat org malas nak tgk cctv ke. bongok.

C: leceh siket bang, kena tunggu supervisor saya, nak kena mintak permission tgk cctv.
A: saya x kisah, nak sgt tgk, jom la tgk.

last2 dia bawak abang aku masuk bilik cctv diorg. SV dia pun ada kat bilik tu. cashier tu explain la the situation. abang aku cite kat cctv tu pun tunjuk la abang aku gi kat tingkap cashier bayar. mmg nampak aa abang aku bg duit, dia pulang baki. lepas tu nampak cashier tu masukkan duit yg abang aku bg ke dlm satu kotak ni (cash box kot, yg jenis once dah masuk xleh bukak balik). alih2 dia amik satu rm50 dr keyboard dia, dia terus keluar tinggalkan tpt tu. time ni SV dia pun dah bising, mana boleh left the place unattended. pastu abang aku pun bising2 aa ckp dia tuduh sembarangan. terdgr gak SV tu ckp kat mamat tu, "mcm mana ni, dah masuk 3 kali nih". pening aku. dah 2x buat hal sebelum ni pun still boleh kerja kat situ lagi?

anyway cashier tu mintak maaf kat abang aku, ckp dia tersalah la (pdhal mmg niat nak menipu tu), sorry nyusahkan laa. SV tu tanya abang aku, nak buat report polis ke. boleh lak abg aku lembut hati agaknya lepas cashier tu mintak maaf, dia kata x payah. err tapi kalau aku pun aku malas nak buat report kot. habis masa je. takat report kat boss stesen tu je la kot. plg kurang pun burukkan kat blog hahahaha.

moral of the story: berhati2. and know your rights.

ok chiow.

2 comments:

MashadI~SuriyA October 15, 2009 at 12:58 PM  

wah.. hampeh betul.. nasib abg pia memepertahankan hak dia.. patut saman je company tuh.. tak pun mintak minyak voucher free..! baru dia tau..

- S R R - October 15, 2009 at 1:38 PM  

tulah kan... tah x terpikir time tu.

cuba kalau yg jenis ikut je atau malas nak kecoh kan, dia bg je rm50 kat orang tu. mamat ni pun baru kantoi 3x, yg x kantoi? sedap2 je amik duit haram... teruk betul

Powered By Blogger

Recent Comments

Grab This Widget

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008. top pic by Jcome

Back to TOP