right on!

>> September 21, 2010

::If people know where you are, they know where you're not.::

powerful words, they are.

as if the manual constant status updates aren't annoying enough.

be safe.

i have no idea why i wrote this. just 'inspired'@'awakened' by the quote is all.

ok chiow.

Read more...

pergi tak kembali

>> September 03, 2010

::Katakanlah (wahai Muhammad): "Sebenarnya maut yang kamu melarikan diri daripadanya itu, tetaplah ia akan menemui kamu; kemudian kamu akan dikembalikan kepada Allah yang mengetahui segala yang ghaib dan yang nyata, lalu Ia memberitahu kepada kamu apa yang kamu telah lakukan (serta membalasnya)".::[Al-Jumu'ah: 8]

innalillahi wailaihi raaji'uun...

raya 2009

31 Ogos 2010: Atuk telah pergi menghadap ilahi...

atuk aku kena strok raya haji 2002 yg menyebabkan beliau lumpuh bhg kanan badannya. sejak drpd itu mmg atuk dah tak boleh berjalan dan tak boleh bercakap. tapi atuk tetap sporting. tiap2 raya mesti tetap bagi duit raya kpd cucu-cicitnya.

atuk yg aku ingat adalah seorg yg garang. kalau atuk dtg rumah kami dulu mmg mcm2 la kitorg kena marah, dgn mak2 aku sekali kena hehe. adik2 aku pernah kena marah sbb kencing dlm kolah mandi kitorg (tapi mmg sengal pun). aku pun pernah kena sindir yg pedas punya. masa aku mula2 pakai tudung kat luar, atuk ckp, "tudung tu jangan pakai je tapi sembahyang tinggal jugak." uu pedas siot.

tapi dlm garang2 tu, tetap pemurah. kalau aku dpt result ok, mesti bg duit punya. kalau aku cerita aku gi sana, buat ini, mesti respon atuk best, bukan takat respon yg ala2 je. siap boleh tanya2 lagi. mmg supportive la. balik kg mesti atuk x lupa masak kari kentang.

waktu atuk dimandikan, terasa sayu sgt, sbb mmg atuk dah literally tinggal tulang dan kulit je. bila tgk peha atuk yg kurus tu, mmg mengalir air mata. betapa seksanya terlantar atas katil bertahun2. mungkin kematian ini rahmat dan kelegaan baginya. bila dikafankan apetah lagi. setiap lapis kain tu selesai, semakin aku mengalirkan air mata. mcm air terjun. mungkin masa tu aku terbayangkan kematian yg bila2 masa boleh menjemput aku pulak. dan berdoa agar atuk bahagia di sana. isteri pak imam yang tolong mengkapankan atuk sempat berbisik, "Alhamdulillah murah rezeki dia ni." aku x sure kenapa, dgrnya sbb kain kapan tu mmg cukup2 utk atuk. tidak lebih, tidak kurang.

sampai hari ni aku masih terasa pemergian atuk. sedangkan aku cucu yg biasa2 shj ni pun terasa kehilangan, apetah lagi anak2 atuk sendiri, atau sedara2 yg lain yg selalu jumpa atuk hari2.

semoga rohnya dicucuri rahmat. al-fatihah.

Read more...

Recent Comments

Grab This Widget

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008. top pic by Jcome

Back to TOP