on a morning like this morning

>> November 13, 2007

okay seriously, somebody should do sth about komuter. it's becoming a nuisance really. otherwise it'd give ppl a reason to memberontak. oh yeah, it can be.

pagi tadi, komuter yg selalu aku naik dtg awal, so aku terlepas. fine lah, sbb kalau naik the next one pun insyaAllah sempat sampai, provided that train is on time. but not today. eventhough the train was only about 5 mins late, disbbkan earlier train awal, so mmg org dah ramai. kat UKM ok lagi, sbb ada je tpt utk berdiri (i gave up looking for an empty seat a long time ago). fav spot: kat pintu komuter (sbb pintu sebelah sini sampai stesen KL baru bukak).

sampai kat stesen kajang. sini mmg dah ramai gila dah. ada la satu cik ni siap bawak beg balik kampung naik komuter. dia antara yg terawal masuk (n maybe jugak dia nak keluar awal), so terus la berdiri depan aku, sambil menyeret beg balik kg dia tu letak depan kaki aku. masalahnya kat sini pun org dah bertolak2an nak masuk, so lama2 beg tu mmg dah 'mengurung' kaki aku... ish mmg pelik aah. imagine standing against a wall, with your heels touching the wall. kalau aku kurus keding xpe lah jugak. so bila komuter gerak, mmg mcm upside-down pendulum lah jadinya. yg cik tuan punya beg tu pulak mcm 25 degrees to my left, and on top of that, she only reaches my neck. so bila komuter belok2 tu, ada la lengan aku terlaga dgn bhg2 yg x perlu diceritakan kat sini. seksa gilaa nak menahan diri. kesian kat cik tu actually. dah la tu, mmg rasa conscious gila aah, sbb belakang aku tingkap, so sume org memandang ke arah aku (pdhal aku tau diorg sume nak pandang ke arah luar). nasib baik sume pompuan, kalau ada laki hensem ke mau aku terkimput2 kontrol apa2 yg patut.

bila sampai serdang, cik tu pun keluar. legaaa.... tapi kejap je. kat sini the crowd was bigger than the one at kajang. mmg lama gila aah kat sini, sbb dgn org yg nak keluarnya, yg nak masuknya. kat sini pun dah ramai bangla2 (aku rasa la, fr the way they everything) yg don't give a rat's ass how they smell (pagi2 dah bau mcm ni? how do they get on with their lives!) yg mostly tinggi2 belaka yg pegang siling train utk berpaut, tapi mengakibatkan yg "terpayung" merana seksa. sekali ada minah tu jerit, "COME ONLAH! DAH XLEH NAK MASUK DAH LA! TAU LA SUME ORG NAK PERGI KERJA!" although i could argue with her that her statement is somewhat incomplete (so? mmg la sume org nak pergi kerja.. your point is?), i do agree that we're already like dead sardines in a can. bila time2 mcm ni la aku bersyukurr sgt aku duk bbbangi.

bila nak gerak tu, baru org mengadjust diri utk lebih selesa. this time, sume yg depan2 aku sume tinggi2 belaka. disbbkan aku terlalu conscious utk pandang muka sapa2, terpaksala tunduk je pandang bawah. tah mcm mana tah, yg betul2 depan aku is a guy. mamat ni pun agaknya kena tolak2 agaknya, last2 bersentuhan la kitorg. time ni mmg aku xleh nak gerak tangan dah, sbbnya 1) it might cause some weird chain reaction, and also some weird stare from weird ppl, and 2) kalau aku angkat tgn, dah xde dah 'benda' yg memisahkan aku dgn mamat tu. bahaya wooo...

bila sampai kl sentral tu, fuhhh lega siket. pastu bila kat stesen kl tu, mmg terus menonong jln. geram aa gak, tapi nak buat mcm mana. xkan nak bangun pagi2 buta semata2 nak naik komuter selesa. itu bukan langkah pencegahan, dan juga bukan langkah pengubatan(?). ni dah kira cukup baik dah ni, menyahut seruan kerajaan suruh guna public transport. tapi kalau service pun mcm @#*!, sapa nak sahut lagi. kalau tambah stops lagi ni, mau histeria sume org yg naik komuter. pagi2 dah naik angin, mcm mana nak produktif kerja. pagi2 dah terasa mcm terbuat dosa, mcm mana nak jadikan kerja itu ibadat.

ok chiow.

7 comments:

ajai November 14, 2007 at 9:39 AM  

gile aar pia...mmg sungguh ironi naik tren cmtu...sbb tu la aku dok kl...even dlu aku bleh dok kusi selesa sikit (mase naik dr btg benar)...aku cadangkan ko dok kl jer la...bleh g keje lewat skit (7.30)...ati pn tak 'panas' pepagi buta yg sejuk ni...relaks...duit does'nt matter kan...

- S R R - November 15, 2007 at 1:02 PM  

money matters la... lagipun mak aku x kasik duh, dia ckp dah nak dekat dah bangi dgn kl tu. lagipun bapak aku pun keja kl, dia tahan je (walaupun selalu memakihamun.. heheh). cuma aku xleh nak tumpang bapak aku selalu, sbb dia pergi balik x tentu masa. setakat ni aku hanya mampu bersabar, berdoa, n berharap keadaan berubah.. heheh.

nana November 15, 2007 at 9:53 PM  

lol. i can relate to this, hari2 kena naik lrt pegi ofis. mcm sardin jugak, tak tahan sometimes..

- S R R - November 19, 2007 at 8:18 AM  

mekurukito, glad(?) to know i'm not the only one thinking that way, heheh. tapi i so far x pernah naik lrt masa peak hrs, so dunno which is worse...

k.piza November 20, 2007 at 11:05 PM  

yan, next time drive je lerr.. tapi kalau suka bau aura terapi free...terus la naik komuter.. k.piza paling x tahan kalau g mid valley weekend, pergi ok.. balik penuh dgn minah n mat indon, krung krang2.. x kisah la kan. yang hampeh tu tang x reti nak bagi orang tua duduk. tu yg rasa nak bagi dusyuuum! sebijik.

k.piza November 20, 2007 at 11:09 PM  

Hmmm....Siapa kata pinkpanther menyerlah ek, kui2? but mmg k.piza tabik la.. pak uteh pakai pink???... keh2.. x lama lagi cd siap kita tgk siapa yang keeennaaa.....

- S R R - November 23, 2007 at 4:12 PM  

eheh k piza, err tang bg tpt duduk kat org tua tu subjektif siket aa... k yan pun kalau tertido dah x sedar dah org tua ke, org muda yg tgh diri kat depan, heheh... ada CD? waah x sabar nak tgk nih.

Powered By Blogger

Recent Comments

Grab This Widget

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008. top pic by Jcome

Back to TOP