waris hantu?

>> November 28, 2008

if not mistaken, aku 1st dgr pasal 'bela hantu' masa sekolah menengah. dah ingat2 lupa, tapi ada kawan aku duk cite pasal dia selalu kena rasuk masa kecik, pastu org dtg ramai2 konon2 nak ubat dia, sekali tgk yg dtg2 tu sume mengucap, bertasbih cara lain dr yg lain, ada saudara dia masa nak nikah tiba2 gi hujung pagar, mintak permission dr 'sesuatu' nak kahwin, and more. masa tu la baru aku tau yg cite2 hantu kat tv tu sume wujud, bukan imaginasi penulis skrip sahaja.

anyway, ada cousin aku sorg pun mcm senang 'nampak' benda2 halus ni. pernah sekali masa aku tingkatan berapa tah, aku naik sekereta dgn family cousin aku tu. masa tu kat highway mlm2, aku duk belah kiri sebelah tingkap, dia belah kanan. masing2 duk pandang luar, layannn perasaan. tiba2 cousin aku ckp, "eh, apa tu?". masa tu aku pelik sbb xde sorg pun balas soalan dia tu (ye la, selalu mesti at least ada org tanya, "ada apa?").
pastu bila sampai RnR, barula masing2 bukak mulut. baru mak dia tanya apa yg dia nampak, n dia cite dia nampak mcm kain putih betul2 kat luar tingkap dia. itu kira 1st time aku tau yg cousin aku tu ada 'kelebihan' tu.

bila dah besar ni, cousin aku tu dah makin faham la apa yg dia nampak. selalu nampak merata. tapi bila nak bawa berubat, boleh pulak yg mengubat (aku lupa taraf ustaz ke bomoh) tu ckp, kena buang dulu saka. bila tanya saka siapa? saka nenek aku! wah, masa ni mmg terkejut jugak la... baru tau nenek aku (yg sedang lumpuh xleh berckp sbb strok) ada saka. tapi nenek aku sendiri pun baru tau, kiranya saka itu diturunkan kpdnya tanpa pengetahuan nenek aku.

masa tu jugak, baru masing2 bukak cerita. mcm pernah la before this kawan mak aku tegur ada sth kat nenek aku (masa mak aku jaga nenek aku, n dia dtg visit). n masa nak baca tahlil utk arwah makcik aku baru2 ni, ustazah yg tgk je nama nenek aku tau nenek aku ada bela. so alkisahnya, ada ustaz bgtau yg kalau nak buang (either hapuskan terus or passkan ke org lain... aku x sure), kena kumpul air dari 7 kolah masjid. plan nak gi melaka next week, sbb kat melaka lagi senang nak cari air kolah.

k syud ada ckp, org selalu kaitkan strok dgn ada saka. sbb 'benda' tu duduk kat pembuluh darah, tu yg block darah xleh sampai ke certain parts, etc. sejauh mana kebenarannya, wallahu'alam... tapi kalau lepas saka tu dibuang dan dgn izin Allah nenek aku sembuh dr strok, mmg alhamdulillah la... ada gak aku dgr cite dr makcik aku, saka ni boleh kena kat org yg panas baran. sempat gak aku tanya, "mak, atuk dulu garang ke?" "uuuui garang tau atuk dulu. mmg kalau atuk tgh marah tu mmg abis laa. tapi dah tua2 dah makin kurang." alamak, takut gak aku dgr. kot2 dipasskan nye pulak ke aku, x ke naya. err yes, aku kategorikan diri aku as seorang yg pemarah.

heheh aku pun x tau nak buat kesimpulan apa. mcm x sangka ini berlaku in real life kot... n sungguh dekat dgn aku pulak tu. nak kata x percaya, dah pun berlaku. itu lah kan, byk lagi benda yg kita x tau.

ok chiow.

p/s: gambar sekadar hiasan... mcm kurang berseri lak xde gambar nih heheh

3 comments:

iL4na December 2, 2008 at 7:23 AM  

aku still terhingat adegan ko lompat tinggi kat katil @ Canna.. perghh seramm!

- S R R - December 2, 2008 at 11:29 AM  

hehehe org yg tgk mesti lagi ngeri kan. tiba2 boleh lompat lepas palang katil sume x pegang apa2 terus terduduk atas katil, pastu nangis x hingat.

err seriously, mmg seram ke?

lana ko ingat x time kita sekolah dulu ada org baca buku "cerita hantu singapore" ke apetah tajuk... yg sume org kata scary gila cerita2 dlm tu, ko berkesempatan baca x? tiba2 rasa nak baca (konon dah lagi dewasa lagi berani hehehe)

iL4na December 10, 2008 at 12:20 PM  

yeap sempat baca. sape ntah borong sampai bersiri2 buku tu aku pun lupa. Tapi still weh aku x leh lupa adegan canna. isk2 was that the last time ko encounter benda2 camtu?

Powered By Blogger

Recent Comments

Grab This Widget

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008. top pic by Jcome

Back to TOP