time to spare

>> May 25, 2007

::Don't simply retire from something; have something to retire to.::

hari ni last day mak aku as a teacher. waa mcm mana la rasa ek. after 29 years of teaching, my mom decided she had enough, although she's not yet 51. tapi masa mula2 announce naik gaji mak aku mcm, "alaaa rugi la pulak pencen awal ni" walaupun ada jugak kedengaran, "tapi xpe, kalau gaji byk pun tapi hati x ikhlas mengajar x guna jugak...". tapi bila next day dpt tau pencen pun dpt kenaikan sama byk, senyum n senang ati je memanjang.

heheh teringat pasal discussion kitorg time lunch semlm (uuu jgn memain, kitorg bukan suka bergosip je tau). betapa mencabarnya kerja guru ni sampai gaji pun jauh lebih tinggi compared to other profession (campur elaun sume la). pemilihan punya la strict nak pilih guru sekarang ni. ada org yg aku kenal 2-3 kali amik mtest tu x lepas2 lagi.

kdg2 terpikir jugak, apsal org nak sgt jadi cikgu? mmg aa benefits byk, tapi boleh ke tahan kalau hati x ke situ? i mean, kalau kita x ikhlas mengajar, apa akan jadi pd ilmu yg kita sampaikan tu? apa pulak kesannya kpd murid2? gaji yg kita dpt tu nanti, kira halal / berkat ke?

tapi tulah kan, belum cuba belum tau. mana tau kan, kot2 kita ni mmg ada flair in teaching / educating. org pernah ckp, kalau kita berjaya sampaikan apa yg kita belajar, maknanya kita betul2 faham tentang benda tu. heheh tapi tah, aku rasa aku paham je apa yg aku belajar / tau, tapi bila nak ajar kat org lain mcm susah lak. so, tabik spring aa sama cikgu2 sekalian!

heheh to all mtest takers this saturday, all the best! hitamkan scantron tu betul2 (make sure jgn keluar lubang). kalau dpt jadi cikgu nanti, jgn lupa beli baju kurung byk2, nanti budak2 komplen kalau asyik pakai baju sama je (hehehe mcm la x biasa...). pastu make sure sentiasa lawa, nanti anak murid sayang kat korg (haha ni mak aku la yg ckp, sbb budak2 suka kat dia sbb dia lawa).

ok chiow.

0 comments:

Powered By Blogger

Recent Comments

Grab This Widget

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008. top pic by Jcome

Back to TOP