taman negara endau rompin (part III)

>> September 17, 2007



alaaaa, malasnya nak bubuh gambar. aku cerita je ek? oklah, bubuh je lah.ops, lupa nak cerita. ni la meja makan kitorg... merangkap tpt tidur beberapa org yg x tahan tido kat dlm khemah. pakai lilin je, sbb tpt tu xde letrik. dlm gambar je nampak terang ni. tapi terang aa jugak, kira nampak benda yg dimakan tu. maybe ada lampu pelita tergantung gak kot, ntah x ingat. ok moving on...

ni pagi sebelum kitorg berangkat ke air terjun buaya sangkut. 4 org belakang belah kiri tu adalah guide2 kami. bunyin x ikut, sbb dia adahal katanya, so ni sume org kampung dia. yg sorg terlindung siket tu namanya keme dia renjer hutan utk tmn negara tu. power aa gak, sbb dia baru je 20+. heheh ni sume muka happy2 je. excited la katakan..

nak ke buaya sangkut ni, mmg jauh. trekking memakan masa 4hr pergi sahaja. ye la kan, 5.5km tu... mula2 aku ingatkan jln2 gitu je, so mmg rasa "ok, no prob" je. awal2 perjlnan pun mmg jalan gitu je, daki siket2 tu mcm biasa, tapi berpeluh gak dah time tu.

the only binatang (serangga?) yg kami jumpa on the way: ulat gonggok gergasi

1st stop after 1hr: batu hampar. sini pun ada campsite gak, tapi the only way masuk is by jln trek yg kitorg lalu tu. trek tu dahla mcm tepi lereng2 bukit camtu je, tapi kat batu hampar ni ada jugak anak2 kecik. bagus betul parents2 diorg ni, kecik2 lagi dah ajar masuk hutan.

2nd stop: takah kunyit. time ni mmg dah penat gila aah, sbb right after batu hampar tu dah mula mendaki siket. ni yg mmg kena naik pakai tali ni. dah la tanah ada yg berlumpur lagi, (sbb pagi lagi ni) so mmg seluar baju sume dah kotor aa... time ni pun aku dah x pegang botol air aku, dah kasik adik guide tu simpan dlm beg diorg, heheh. diorg pakai selipar je masuk hutan... cayalah! tapi apapun, aku amat2 berterima kasih dgn kasut getah ku... mmg tahan hujan panas sumelah. rm10 je tu...

tgk, berapa susah mau turun... aku rasa aku yg tgh turun tu, tuh yg diorg sempat berposing tu, heheh

lepas 3rd stop (lupa kat mana), mmg almost sume org dah exhausted. sbb x nak lambat sampai, kitorg split into to groups: yg kat belakang n yg nak gi dulu. masa cikman decide nak split tu, aku ok lagi time tu, so dgn perasan bagusnya aku teruskan perjlnan. sekali depan tu ada bukit yg very the curam, n tinggi. lepas je bukit tu terus aku rasa nak give up. mmg penat gila aaa... dah la sume yg 1st group tu sume ok je lagi. ada yg offer air, ada yg offer coklat, last2 aku jln slow2. org2 yg kat depan pun terpaksa men-slowkan perjlnan sbb x nak tinggalkan aku sorg. sorry peeps, ingatkan tahan. tq gak kpd yg terus memberi harapan n galakan ("dah dekat dah ni", "depan ni dah xde bukit2 dah")... appreciate it!


akhirnya sampai jugak kat buaya sangkut... pastu dlm 15mins camtu, another group lak sampai. melantak la sume org time ni... ada yg bawak burner , periuk, masak maggi kari. pastu makan ramai2... mula2 aku x lalu jugak tgk maggi, tapi disbbkan lapar gila, bantai je la. habis jugak satu mangkuk tepe. pastu mandi, hehe. mmg buncit aa, makan terus mandi. sejukkk gila air. tapi byk gila batu kat dasar, so yg terer2 terjun xleh nak tunjuk macho lagi dah...

after 1++hr, kitorg pun berkemas nak pulang. masa ni pun tersplit dua, sbb kebykan pompuan sume x solat lagi, n dah hujan renyai siket2. masa ni la yg aku rasa mmg mencabar betul, sbb 1) hujan, 2) dah nak gelap. mmg kitorg nak kena cepat, tapi at the same time kena berhati2. aku pun ada sekali tergelincir sbb tanah licin, alhamdulillah xde apa2. balik amik masa 3 1/2 hrs, sampai campsite 7:45pm. tapi time nak maghrib tu mmg serious aku takut sgt nak pikir apa2. ye la kan, org kata x baik fikir bukan2, so aku pun mmg x leh nak pikir apa2 la. byk borak2 dgn guide, n dgn anis. sempat la bergelap dlm hutan jap.

bila sampai2 tu, tgk yg 1st group sume dah mandi sume dah. diorg sampai kul 6:10pm. gilaaa laju, sbb bertolak dr buaya sangkut tu dlm 4:45 gitu. mmg out of my league, heheh. mlm tu kitorg borak2 dgn bunyin (yg mana mlm tu baru ku tau nama dia RELLOP aka LOP bin BUNYIN (bapak dia yg bunyin rupanya...). err tapi mcm dah pjg dah, so part cerita2 tu aku tangguh di lain masa.

ok chiow.

0 comments:

Powered By Blogger

Recent Comments

Grab This Widget

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008. top pic by Jcome

Back to TOP