adios mi amigo

>> August 20, 2007

::barang yang lepas, hai jangan dikenang; kalau dikenang, meracun diri...::

waaa... sedihnya masih lagi bersisa.

since a month ago, every week i was a regular 'customer' at dr. pet. pasal kucing kami miguel ni la. 1st week dia x nak makan. bila bawak ke doktor, doc ckp ada jaundice. bg ubat jaundice, antibiotik n ubat tambah selera makan.

2nd week, after ubat habis, miguel still x nak makan, n makin kurus. bawak gi dr. pet, doc ckp jaundice dia dah xde, tapi x tau kenapa. injek lagi, IV lagi, dpt antibiotik yg lagi kuat. esok paginya mmg miguel mengiau, kejutkan kami pg2 utk bg dia makan. surprisingly, dia boleh jln to every pintu bilik. kami pun happy... tapi x lama. petang tu, dia x nak jln dah. makan pun dah x nak. sampaikan xleh nak jln sendiri masuk dlm pasir tpt dia berak. last2 sbb sume dah x larat bersihkan najisnya, kitorg letak dia kat dlm sandbox terus.

3rd week after antibiotik yg 'kuat' tu habis, miguel makin kurus. selalu menangis sebelah mata. dah xboleh angkat langsung kaki belakang. bawak gi dr. pet, doc tu pun x tau nak bg apa lagi. yg lagi scary, suhu miguel kurang dr suhu normal. doc sarankan bawak gi klinik veterinar kat upm.

last tuesday, aku pun terpaksa EL, then bawak miguel gi sana. aku usap2 miguel, x nak kasik dia takut. tapi kalau dia takut pun maybe dia dah x larat nak mengiau dah. selalunya kalau aku bawak gi klinik, mesti miguel mcm kena sawan, growling n drooling. tapi kali ni senyap je. mengiau pun antara dgr n x. bila bawak gi doc, buat prelim checkup, doc ckp jaundice dia still ada ni. n kena warded sbb nak buat blood test, urine test, etc.

last thursday aku call dr ani (yg in charge of miguel) byk kali, tapi tiap kali dia call mesti dia tgh with a patient. tapi setiap kali dr ani call, aku lak either gi makan, or gi solat. dlm hati aku pikir, oo dah nak discharge la tu kot. aku pun siap msg2 adik pompuan aku, nak tanya kot2 dia free friday, sbb aku xleh aa nak EL lagi. turned out dia x balik pun this weekend.

last friday, tgh happy2 meraikan su's last day (xde la meraikan sgt, tapi sume ceria2 aa time tu), aku dpt call dr dr. ani. miguel's kidney is damaged beyond repair ("xde harapan lagi utk saya menyelamatkan miguel"). plus, salur darah dlm hati dia dah mengembang, sampai x nampak dlm scan. plus, ada tumor dlm buah pinggang dia jugak. sampai friday tu pun miguel hidup dgn air yg dimasukkan ke dlm badan dia je. makan sume dah x boleh. only option? "dgn kata yg lebih sopan: tidurkan dia."

after ckp2 dgn mak aku (sbb ingat nak amik miguel bawak balik, biar adik bongsu aku dpt tgk miguel for the last time, tapi xleh sbb xde org nak gi amik), aku pun call doc tu balik, giving consent to put miguel to sleep. doc ckp caranya, doc akan bius miguel kasi tidur, pastu akan cabut IV dr badan, n biar dia tidur forever (i could be wrong here, tapi lebih kurang mcm tu la doc tu explain kat aku).

apsal aku sedih? tah aa, sbb aku x expect miguel akan sakit mcm2. dulu pun dia pernah diarrhoea yg teruk, sampai kena goyang carrier dia 4-5x baru dia sedar (mmg byk kali ingatkan miguel dah mati). so time ni bila aku bawak gi upm tu, aku mcm sure sgt boleh amik dia balik. tapi ye lah kan, ajal maut di tgn Allah.

sedih jugak sbb time2 aku fed-up asyik kena ulang-alik ke dr. pet tu (ye la, aku gak yg keluar duit.. boleh thn byk gak), aku ada ckp kat adik aku, "kita tukar kucing lain lah jom. tinggalkan je miguel kat mana2..". truth is, nobody can replace miguel. aku je yg x tahan time tu. bila dah betul2 xde ni, rindu pulak.

maybe i'm just being too sentimental. may you sleep in peace, miguel.

ok chiow.


0 comments:

Powered By Blogger

Recent Comments

Grab This Widget

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008. top pic by Jcome

Back to TOP