thicker than water

>> July 20, 2007

::Eat and drink with your relatives; do business with strangers.::

hehe this entry is more like an anecdote; sth that always happen to me, especially when i'm among the crowds! xleh ke kalau perkara yg (boleh thn) memalukan berlaku time xde org kat sekeliling?

t/hari tadi, after zuhur aku n the usuals nak masuk ofis... so bila sampai je lif tu, kami pun terus la naik. as always, aku the last person masuk lif, n lif tu pun mmg dah ada dah 5-6 org, mmg diri betul2 depan pintu lif la jadinya. aku x expect pun akan kenal sapa2 dlm lif tu (yg guna lif tu mostly misc / petronas staffs), so xde la berusaha pandang keliling ke apa. mmg pandang pintu lif je la. sekali tiba2 org sebelah cuit aku. siap ckp, "nanti kirim salam kat mak abah ye." terkejut gak aa. sapa yg kenal parents aku kat sini ni? after a few microseconds, "eh, mak long rupanya!!" dgn reflexnya aku salam cium tangannya.

haha, sbb aku mmg dah lama dah x jumpa makcik aku, aku mmg seriously lupa dia kerja kat situ. masa mula2 pandang muka tu pun aku mcm blur kejap. nasib baik x terlupa pangkat... kalau x lagi haru, heheh.

(kat belakang tu aku dah dgr dah gelak tertahan dr org2 di belakang... hampehh korg)

aku: mak long, sorry x perasan tadi...

mak long: xpe, xpe.. kalau yan x turun situ (tingkat 15), takde dpt jumpa kan.

aku: haa tulah.

(awkward pause.)

aku: mak long x balik perlis?

mak long: x... tapi harituh mak long pergi buat umrah. semua2 sekali la pergi.

(aku lupa nama anak2 dia, so aku xleh nak setuju mcm, "oo sekali la sume dgn si polan si polan eh?")

aku: oo ok... nanti njang halim pun nak pergi haji.

mak long: bila dia nak pergi haji?

(aa sudah. mcm mana aku nak jawab ni... err puasa ramadhan bulan 9, raya syawal.. bila zulhijjah ek? err..)

aku: bulan haji la.

(iya... gelak yg tertahan dr tadi terburst sudah... dgn mak long2 aku sekali gelak)

mak long: ya Allah budak ni... ni la budak2 zaman sekarang. (ada ckp sth about x tahu, tapi aku dah x ingat dah)


nasib baik lif dah sampai level dia... makcik aku pun keluar. malu siot... malu gak aa dgn k ida, k ina, su, wati, shima sume. tu la, jarang berckp dgn org x sebaya. clumsy x hingat. kalau aku cite kat mak aku ni, mesti dia suruh ulang byk kali sampai boleh imagine sume... aiseh.

sebenarnya aku xde la seteruk itu okay (time kecik2 aku ni la phone book bergerak tau.. sume no phone sedara aku hapal), tapi makcik yg ini mmg aku x pernah jumpa langsung, sampai la pakcik aku (aka laki dia aka abang bapak aku) meninggal about 2 yrs ago.. err pernah la kot time kecik2, tapi yg nyatanya aku mmg x pernah tau rupa makcik aku before that. apetah lagi anak2 dia.... langsung x pernah jumpa. so, technically it's not my fault, right?

i think it's in the genes... pernah dulu2 time adik mak aku zaman muda2 lagi naik bas nak balik rumah... biasa aa, dah duduk terus dah x toleh mana2 lagi dah (mesti pandang ke depan, kan? hehe). sebelah dia time tu laki, tapi setakat tau lelaki je, x tgk muka sume. pastuh bila dah sampai kat tpt yg dituju (jauh gak aa), makcik aku pun turun la. terkejut jugak dia, sbb dia rasa laki sebelah dia tadi pun ikut turun sekali, tapi still x toleh lagi. bila dah turun bas tu baru la makcik aku ni toleh.. sekali tgk abang dia (aka pakcik aku)! yg pakcik aku ni, saja je x nak tegur, nak tgk perilaku adik dia aa kononnya... pastuh siap aa makcik aku tu kena bebel. muka masam aa, x tegur org aa, sombong aa, etc. hehehe, tu aku rasa lagi lawak.. duk sebelah2 lagi tu...

kesimpulannya: kenalilah saudara anda.

ok chiow.

2 comments:

MashadI~SuriyA July 23, 2007 at 8:48 AM  

haha.. lucu la pia..
bila kita baca rase nak gelak kuat2 je..
nasib kita kat opis yang sunyi sepi ni..

Qenari August 19, 2007 at 9:45 PM  

tet! aku suke jawapan ko.. bulan haji.. yeah!

Powered By Blogger

Recent Comments

Grab This Widget

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008. top pic by Jcome

Back to TOP