my trip to bandung-puncak-jakarta (part 3)

>> June 27, 2007

bertemu kembali!

selepas berjaya melarikan diri dr peniaga asungan sume2 tu, kitorg pun ke bandar bandung balik, utk makan tengahari. makan nasi padang ala sunda kat restoran simpang raya. tah aa, aku pun x tau apa bezanya dgn nasi campur kat msia, sbb sume lauk ada. ada org kata nasi dia lain siket, tapi aku rasa ok je. kurang kanji agaknya, tapi kira ok la utk tekak aku. tapi yg x syoknya, ke mana2 kitorg pergi, mesti end up makan kat restoran simpang raya. sampai kat jakarta pun nanti makan kat simpang raya je... haa kalau tu mmg aku muak aa. lauk-pauk pun sume lebih kurang je. agaknya pak eri ni ada affiliate dgn simpang raya's owner kot, heheh... tapi bedal aje la.
.
t/hari kitorg pergi pasar baru, tpt jualan yg besar di bandung. aku rasa ada more than 4 floors of goods there. mmg pack gila, mmg ramai org gila. pak eri pun dah bilang, ini kawasan pencopet profesional. dia kata boleh sampai tahap diorg slit je sling bag, bg keluarkan wallet. sume org pun bila sampai situ sume pakat peluk beg kat depan. sebut je nak apa, sume ada. handbag, telekung, alas meja, tudung saji, kain, etc.. sayangnya kitorg kat situ 1 jam setengah je. itu pun dah habis byk waktu carikan baju yg kawan aku pesan. sempat gak aa beli baju blouse utk adik + mak aku. murah aa gak.. nyesal x beli utk diri sendiri je.
.
lepas tu ptgnya kitorg pergi cibaduyut, tpt yg terkenal dgn barang2 kulit. as usual, tpt ni mmg pusat jualan utk indonesia-made, leather-made stuff. sandal? kasut? beg? jaket? sume ada. heheh err tapi aku kurang pasti ttg kualitinya, sbb yg elok kualiti = mahal, so better beli yg betul2 branded. org pun kenal (yeaa snobbish appeal is a must-have), heheh. tapi aku beli jugak 2 psg selipar kulit, rm20 sepasang. boley thn gak aa, tapi kena beli yg saiz lelaki punya. pompuan indon ni sume kecik2 ke ha?
ni mmg pemandangan biasa kat bandung. satu lane jln dah diamik penjual2. tu x termasuk yg kawasan bandar lagi, siap ada penari budak2 lagi kat tepi jln. kesian aa dekat diorg ni. tu agaknya diorg rasa heaven gila duk msia. kerja berpanas pun no hal, sbb kat indon lagi dah biasa. tapi tulah, ada je yg buat onar. kat bangi tuh pun dah byk rompakan dah, reportedly done by indonesians. cousin aku pun pernah kena tetak by sorg indonesian. nasib baik x parah.
ni rate tol kat sana. highway diorg 2 lane je (mcm kat sarawak), sbb x byk keta sgt pun. tapi yg nyatanya, tol mmg byk aa... kdg2 tu xde exit apa2 pun, dah ada 2 tol. utk rate diorg, byk jugak tu.. tapi dlm RM, beza tpt terjauh dgn tpt terdekat = 7500 - 2500 = 5000 * 4 sen = RM2 je. in case korg tertanya2 gak, apsal byk sgt tpt kat bandung bermula dgn Ci, sbb Ci tu bermaksud sungai (lupa la dlm bahasa apa). kat bandung lak byk sungai2 kecil yg bercabang2, tu yg byk tpt nama Ci- tu.
yg gambar ni dah esok paginya. kitorg bermlm kat Suriya Indah Hotel di Puncak (yup, it's the name of the town). boleh thn sejuk gak aaa, 1400m above sea level. haa kalau focus betul2, aku pakai selipar kulit cibaduyut tu heheh... comfy gak aa utk org yg berkakilebar. x cun aa pakai sneakers dgn blouse pompuan... tgn kiri aku tu tgh pegang bekal sandwich akak linda mat darus buatkan, sbb aku xleh gi makan bfast sbb terpaksa tunggu org iron tudung dgn blouse aku. lama gila nak mampus gi iron, padahal tudung ada gak kesan kotak2 lipatan tu. pesanan: gi indon bawak iron sendiri (n bawak adapter jugak). satu perkara yg merunsingkan jika tudung x bergosok wa ckp lu... btw ni depan bilik tpt kitorg duduk tu. ok la, cukup segala, sempit siket je.

sampai jugak kat puncak... rasanya highest peak kat situ kot. mmg sejuk aa, tambah pulak pagi2 pergi kan. rasa mcm kat suhu kat genting + tanaman kat cameron (sbb cameron x sejuk dah). besssst! yg x bestnya as usual, banyak banget peniaga asungan di situ. aku pun beli gelang ala2 magnet utk adik aku. as usual gak, bila aku dah beli baru ada org offer gelang lagi murah. siut jek. kat puncak ni tanaman tpt tinggi sume ada aa. pak eri kata lagi, kdg2 ada org request nak gi ladang strawberry. kami bilang: di msia juga ada pak!

lepas tu kitorg gi taman safari indonesia. konsep mcm safari melaka aa; binatang yg bebas, kitorg yg terkurung dlm bas. syok je tgk rusa selamba mengetuk tingkap keta nak karet. tapi ye la, since cuaca pun lebih kurang sama dgn kat msia, binatang2 nya pun yg biasa tgk le. tapi yg 1st time tgk: llama (kalau tgk emperor's new groove mesti tau punya), dgn harimau putih ni. macho animal i tell you... ala2 kereks pun ada gak. tido je keja.

tgk je la sendiri. hehehe

lepas lunch sume, kitorg bertolak ke jakarta pulak... roughly 2 hrs fr pasar baru tu. yg gambar kat atas ni kat mangga dua, shopping mall yg boleh thn besar kat jakarta. tgk la tu kasut.... beribu2 lemon. ni pun mcm pasar baru, tapi 4x ganda lebih besar. mangga dua actually consists of a few malls, among them is ITC mangga dua, WTC mangga dua, pasar pagi, etc.. kitorg sempat pergi ITC dgn pasar pagi je, sbb kedua2 tu bersambung. WTC tu mcm international brand punya tpt, tapi sbb jauh x dapek le nak pergi. aku pun x sure apa yg membezakan pasar pagi dgn itc tu, tapi x amik pot sgt pun, heheh. kat sini aku boleh thn shopping gak aa, sbb i) dah confirm xkan gi outlet lagi dah lepas ni, n ii) satu souvenir pun x beli lagi, n dah last day dah pun.alas meja yg ala2 kain kasa tu ada byk yg boleh dpt dlm RM25 je (nyesal x beli byk... mak aku suka, masuk dgn tema rumah katanya), t-shirt2 putih boleh dpt 3 for 65,000 rupiah / rm26 je (tapi susah tul nak cari tshirt jakarta / indon, byk tshirt truly asia dgn thailand jek).

.

err byk la pullok gambarnya. this calls for another entry wohooo! yg ni pun dah byk edited, sbb ada yg aku dah lupa dah siket2. tulah, amik masa lagi.

.

ok chiow.

1 comments:

Mandiri Holidays September 20, 2008 at 12:09 PM  

Kalau mahu datang melawat kat Bandung - Jakarta atau ke Padang - Bukittinggi ( Sumatera Barat ) Sila call :
PT. MUHIBBAH MULIA WISATA Tour and Travel
J. Urip Sumoharjo No.3 Bukittinggi - West Sumatera - Indonesia
Telp. +62752 32999 Fax. +62 752 32999
E mail / YM : muhibbahbkt@yahoo.com
Mobile : +62 81363408670

Powered By Blogger

Recent Comments

Grab This Widget

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008. top pic by Jcome

Back to TOP