scammers

>> November 09, 2010

::Making money is art and working is art and good business is the best art of all.::

maybe i am a scammer's magnet.

probably one of my defining moment as the one with the upper hand of some sort. here's the abridged version:

missA(-):hallo miss
aku(+): iye saya.
- cik XXX ye? saya missA dari ikasih takaful. ni nak bgtau la. cik dah nak masuk tahun kedua, dah tarikh expired dia hari ni. so..
+ eh jap2. dari mana tadi?
- ikasih takaful.
+ saya ada signup ke?
- ada cik.
+ bila?
- masa cik amik visa atau mastercard tahun lepas. (aku still guna the same cc since 4 years ago.. tahun lepas? hmmm 1-0)
+ huh.
- pelan ni untuk perlindungan cik lah. kiranya kalau ada berlaku apa2, nnt waris cik la yg dapat. waris cik still (nama bapak aku) kan?
+ ha'ah.
- apa ic number encik ni?
+ saya x ingat la.
- birthdate dia ingat x?
+ ingat... XX/XX/XXXX
- cik ada amik ni, yuran tahunan dia rm250. tamat tempoh hari ni.
+ eh saya x ingat pun ada bayar utk apa2.
- dia xde hantar statement ke rumah cik ke?
+ xde pun.
- rumah cik di alamat XXXXXX kan.
+ uish saya dah lama dah x duduk situ.
- oh ye ke. cik duduk mana sekarang?
+ sekarang kat XXXXXX (siot dia berjaya amik alamat terbaru... xpe2 1-1)
- so sekarang dah nak masuk 2nd year, cik kena renew la pelan takaful ni. masa sign up haritu cik dah signup utk 2 tahun, so xleh nak cancel lah ye. (ting33x! apakejadah dah signup siap2 untuk 2 tahun, tapi nak masuk 2nd year kena bayar. kalau aku x nak bayar? 2-1)
+ eh jap. berbalik semula pada yg asal. setahu saya, mmg x pernah bayar apa2 yg saya x tau. kalau ada mesti saya ingat.
- mungkin consultant akak time tu dia bayarkan utk akak. (yolah tu... 3-1)
+ hmmm
- so saya nak confirm balik lah, nombor credit card akak betul ke XXXXXXXXX.
+ hmm.
- betul x?
+ betul.
- expired bila tu kak?
+ jap eh... XX/XX (tgk... dpt lagi satu info. cis 3-2)
- pastu akak boleh bgtau x nombor keahlian... iaitu 3 digit lepas 4 nombor terakhir kat belakang kad kredit tu. (MOTHER OF ALL 'TING's... nombor keahlian la sgt)
+ eh, mana boleh saya bagi nombor tu. kan itu lebih kurang personal number tu. habis la saya kalau nombor tu pun saya bagi org.
- bukan kak, ni perlu utk saya key-in dlm rekod akak.
+ ye la, tapi setau saya mmg xleh bagi sapa2 nombor ni.
- mcm ni kak, saya bg particulars saya... apa2 hal akak boleh cari saya. MissA, IC 84XXXXXXX, nombor telefon saya XXXXXXXX (which is weird, sbb x sama dgn nombor telefon yg dia guna utk call aku)
+ mcm ni la dik. saya gi makan dulu boleh? nnt saya call adik balik. apa nama pelan yg sama amik tu?
- i-kasih takaful.
+ apsal saya google xde pun? xkan xde website apa2 kot?
- hah? office kami kat XXXX (deflecting tactic: 4-2).

at this point mmg byk kali la we went back n forth regarding 'nombor keselamatan / no keahlian' thingy. and aku sure sgt2 si missA ni pass kat org lain utk ckpkan bagi pihak dia.

- kak, jgn risau kak, perbualan ni direkodkan. kalau ada apa2, akak boleh saman.
- x pun, akak bank in kat acc ni: XXXX pastu fax resit kat XXXXX. ok?
+ hmm ok.
- kalau ada apa2 akak cari saya. saya ana. (what? tadi bukan dah pass kat org lain ke? 5-2)

during lunch, aku dpt sms dari nombor yg call tadi. kasik more detailed info pasal apa aku kena buat. surprise2, aku tgk acc number tu atas nama dyn4sty v1s10n (nak elak org google jumpa hehe). and rupa2nya company ni byk involve dgn privilege vacation card scam/swindle. mcm aku nak percaya diorg ada branching out to takaful pulak kan.

to missA: kiss my foot!

ok chiow.

6 comments:

Pujangga SMS Muar 94 January 17, 2011 at 12:41 PM  

I got the same call. So, that Dynasty Vision? What company is it?

- S R R - January 17, 2011 at 3:54 PM  

i'm not quite sure actually, from what i read on other sites, it was initally a vacation agency. got flagged by tourism ministry some more

http://www.mirlme.com/tag/dynasty-vision-resources-centre/

http://annfazar.blogspot.com/2010/07/privilege-card-penipu-slywaysdynasty.html

but the complaints were all related to the vacation packages. i didn't found any relating to this takaful plan. still, i don't trust them. there's no way i'd signed up for sth for a whole year and didn't know a thing abt it.

aieesha.salleh February 21, 2011 at 4:25 PM  

SRR, oh shooot..

I just got the same call, dan ter-reveal info seperti nama pewaris (nama mak) dan address. Tetiba minta IC mak, terus i kata tak sure, kena confirm balik.
Info yang ter-revealed ni, agak2 useful tak bagi derang? Kang tak pasal2 ada dapat call dari bank pulak

rgds,
Aishah

- S R R - February 22, 2011 at 8:39 AM  

err i pun x sure actually apa diorg boleh buat with org lain punya IC... tapi mcm nama n address so-called waris tu mmg diorg dah ada details tu.

tapi since kejadian ni, i dpt 2/3 calls fr the same company ckp pasal takaful / insurance yg i dah amik setahun n nak kena renew. i ckp la i x pernah amik, and impossible i amik. pastu org tu ckp ooo ye ke, nnt i confirm balik dgn manager i, pastu sampai sudah x call balik.

maybe u could save the hp number they used to call you, and kalau jadi apa2, at least you can start fr there (chewah! hehe)

Anonymous April 19, 2011 at 3:04 PM  

i baru ajerr terima yg sam tadie.dah sebelum inie....zaman skrg malayu ...(tak sumue puak)..doh jadie penipu di siang harie..gasak wang lebeh dashat dari cino..kongkekman1111@yahoo.com

- S R R - April 20, 2011 at 8:34 AM  

anonymous,

kena lebih berhati-hati la kita semua nampaknya... jgn duit lesap sudah

Powered By Blogger

Recent Comments

Grab This Widget

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008. top pic by Jcome

Back to TOP