accident

>> April 14, 2008

tanggal 12 Apr 2008, my whole family tgh bersiap2 nak buat doa selamat n jamuan birthday utk anak buah aku yg setahun 9 apr lepas, n adik aku who turned 20 on that day. biasa la, sume busy bersiap, mak, makcik2 n adik pompuan aku kat dapur tgh masak, adik2 laki aku 2 org still tido kat atas, n cousin2 aku duduk tgk tv.

lepas breakfast tu, mak aku suruh gi kedai beli yasin, sbb takut x cukup time baca yaasin nanti. pastu nak ajak anak sedara aku effa sekali.. so lepas effa mandi, terus masuk kereta nak jln. mak aku masa tu tgh sapu porch depan keta aku. so dah start keta sume, dah ready segala, masuk la gear reverse. sampai satu tahap tu, keta aku mcm terjongket siket. aku pikir terhempap selipar or kasut sapa2 kot, sbb dah pernah dah mcm tu. lagipun tgh ramai org kat rumah, so mmg kira normal la tu.

masa tgh reverse lagi tu, sekali aku tgk mak aku jerit2. muka mmg x tau mcm mana nak describe la: mcm nangis, marah, geli sume ada. aku tanya mak aku dr dlm keta tu, apsal? mak aku tunjuk2 kat depan kereta tu, n aku nampak mak aku ckp, "LEO!"

aku teringat feel /rasa terlanggar 'benda' yg aku ingat selipar tadi tu. aku langgar leo ke? ya Allah, masa tu aku x tau nak buat apa. aku matikan enjin, effa keluar kereta tgk, cousin aku afiq pun keluar rumah. i couldn't bring myself to see leo. last2 aku menangis je dlm kereta. then aku nampak adik aku fikah kat pintu. sekali dia meraung yg kuat gila. lagi aku nangis. and the rest...

x lama kemudian aku nampak adik2 laki aku. kemudian bapak aku. aku beranikan diri nak tgk leo... sbb masa tu effa kata dia bergerak2 lagi. siap suh bawak gi hospital. tapi bila aku tgk, aku hanya nampak bhg belakang badan dia. darah merah pekat keliling tpt dia baring tu. aku x berani nak tgk muka leo... aku duduk balik, n menangis lagi. masa tu, adik aku fiqah dgn siddiq tgh nak amik leo. masa tu adik aku lagi sorg rafiq x nampak muka. later on i found out he was digging a hole to bury leo in our yard. lepas tu nampak mak aku amik hose, nak siram porch. all the while, aku kat dlm keta, menangis.

i didn't really remember how i felt, it's just that i really wanted it to be just a bad dream. yg nanti tiba2 ada leo dtg dr luar masuk ke rumah. yg sebenarnya aku x langgar apa2 pun. tapi tula, it really happened. then adik aku dtg kat aku, mintak aku keluar sbb dia nak reversekan keta nak basuh lantai. bila tgk adik aku yg tadi meraung, lagi aku sedih. aku ckp, "kak yan x sengaja..." pastu mak aku papah aku keluar keta, aku duduk kat ruang tamu menangis lagi. x lama lepas tu afiq panggil aku, ckp diorg nak kambus leo dah. aku gi tepi rumah, nampak kelibat muka leo dlm tanah. mata still terbukak. fiqah nampak aku, pastu dia jerit suh aku stay back, x nak kasik aku tgk. pastu dia yg kambuskan balik lubang, sambil rafiq n siddiq menangis tgk. lagi aku nangis.

i thought i cried enough, but even when i'm writing this, i still feel like crying. semlm pun kdg2 kalau teringat leo, i felt the need to shake my right leg, as if i could shake the bad memories off of it. mcm2 benda aku fikir; what if aku tgk bawah keta aku dulu before start enjin, what if kitorg dah kurung leo awal2 spt kebiasaannya, what if aku reverse slow2, maybe leo sempat lari. and what was he doing when i ran over him? adakah dia sedang tidur, spt yg sume org ckp... or adakah dia mmg tgh lari, tapi sbb cara aku reverse kereta yg membuatkan dia terkena jugak? ya Allah... ampunkan dosaku. sesungguhnya aku x sengaja.

aku rasa sedih gak sbb leo mati waktu birthday adik aku, but at the same time felt relieved, sbb kalau xde doa selamat ni mesti aku duk meraung2 or termenung je lagi mcm org hilang akal. at least, we gave him a proper burial. it's just that... aku ingatkan kalau pun leo mati, maybe sbb sakit.

to leo, may you rest in peace.

5 comments:

MashadI~SuriyA April 23, 2008 at 4:10 PM  

pia...

waaaa.. waaaa...
sedeynya.. i bet mmg pia pun akan nangis time tulis post pasal ni...

memula su baca tu.. mmg ingat cam ni bukan peristiwa sebenar.. ingat pia cam mimpi...

- S R R - April 28, 2008 at 9:01 AM  

alamak su... kita baca komen su pun mata kita boleh berair... sedihhhh gilaaaa tau. pdhal dah selamat dah leo tu dah jadik tanah kot.

err tapi kan, dah ada kucing baru hehehe... satu bapak kita bg, satu adik kita kidnap kat kedai makan. sekali kucing bunting daa

Pika April 30, 2008 at 3:24 AM  

dah ckp kan kucing betine.
korang ar ckp dia punye tuuuuut taknak terkuar.
huhu...
mane tau dia bunting..hehe..

iL4na April 30, 2008 at 11:26 PM  

Hi tet!! Lana niiiii yarabbi berapa lama x jumpa ko. now baru jumpa link tet. nway aku pun mengalir air mata baca post ko pasal Leo. i know how u felt coz i grieved for my COmel for about 2 weeks. as in x pasal2 nangis sorang2 bila terbayang bayang si comel lari masuk rumah dlm keadaan sihat dan gembira. may they rest in peace and hopefully we'll meet our lovely pets in heaven AMIN!!!

- S R R - May 2, 2008 at 9:22 AM  

hehe tulah lama x jumpa... yeah read about comel awhile back, sedih kannn. yup amiiin to that too!

Powered By Blogger

Recent Comments

Grab This Widget

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008. top pic by Jcome

Back to TOP