honesty vs politeness?

>> October 01, 2007

::A good listener is a good talker with a sore throat.::

sakit tekak since last thursday. actually after buka kat ancasa haritu dah sakit dah, tapi didn't expect it to last this long. dah pergi pun ke klinik mintak ubat, tapi x berkesan langsung2. last2 mak aku bg ubat batuk cap ibu dan anak, n minum air panas suam. alhamdulillah makin lega, tapi bila puasa asyik berdehem2 jek. sorry yek neighbors! syiann nak tido pun x selesa, heheh...

i'm not good at lying. err bukan nak membangga diri ke apa, tapi itulah kenyataannya. that doesn't mean i never lie, though.

kdg2 kan kalau aku tumpang org nak balik rumah, nanti bila masuk rumah je mak aku akan tanya, "x jemput dia masuk ke?" kalau aku jawab, "x.. buat apa, kan dah mlm / kan dah nak maghrib / dia kan nak balik" nanti mesti mak aku marah aku balik. ckp aku x beradab la, x baik la, etc etc. bila aku ckp balik, "kan sume org pakai kaftan je, tido bergelimpangan lagi, xkan nak ajak" mak aku jawab, "ala, ajak je la. x semestinya dia nak masuk." ???

tapi, if you've seen the inside of my house, u'll know what i mean. rumah aku SENTIASA bersepah. SENTIASA. x bersepah bila kitorg kemas bila tau org nak dtg je. tu sbb kalau yg tiba2 nak masuk rumah tanpa diundang, aku selalunya x ajak. ye la, kang tgk rumah bersepah, mak aku jugak yg diumpatnya nanti. so in a way, i'm doing my mom a favor. hehe agaknya la.

tapi bukan la bermaksud pintu itu tertutup sentiasa... tgk time la jugak. agak2 la nak dtg tu. heheh ntah. ala jgn x dtg pulak... sedih tau.

what i'm trying to say is, tidakkah itu dikira berckp bohong, kalau sebenarnya aku x nak org tu masuk rumah, tapi aku ajak jugak dia masuk? ke beradab sopan tu lebih penting dr berckp benar (or in this case, tidak berbohong)? ish susah2.

ok chiow.

1 comments:

DMS MAB Syuhada October 4, 2007 at 1:44 PM  

ermm betul la pia...i like this part....sesetengah org tuh...x kira la dah penah masuk ke, jiran sebelah umah ke....dia akn ajak gak masuk umah...iye i agree, mmg ler dikira beradab...tp diorg ni jenis yg mmg umah senantiasa kemas or dikemaskan....so mmg xde masalah....masalanye bile tibe time kita...erm...mmg dah biasa kot,x penah plak x ajak org tuh msk umah...tp last2 kita yg malu or kena terang balik kat org tu nape bersepah..maklum ler bila dah berfamily besar ni..esp ada bdk kecik...nk mengemas tu alahai...24jam pun x cukup..tp, xpe itu le realitinye, sapa suh dtg time bersepah..hehe korang nk dtg warning dulu tau...hehe

Powered By Blogger

Recent Comments

Grab This Widget

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008. top pic by Jcome

Back to TOP