deja vu

>> August 22, 2008

::What a distressing contrast there is between the radiant intelligence of the child and the feeble mentality of the average adult.::

8:10am. pagi tadi aku sampai2 office lobby tgk ramai gila org tgh tunggu lif. mcm ada satu reunion kat tgh2 tu. pelik gak, lif ada 6 pun org boleh terpaksa tunggu lama. rupa2nya 2 lif je berfungsi, yg lain x sure mmg sengaja x diaktifkan atau ada sbb2 teknikal lain.

masa aku sampai tu, sempat aa nampak k ida masuk lif. pastu bila tekan 'up' button tu, lampu lif yg sama gak yg nyala, meaning lif tu la yg akan turun dan jemput kitorg. tunggu punya tunggu, last2 sampai gak (all in all took abt 5 mins).

aku pun masuk la lif tu.. tgk our ketua pengarah (kp) pun masuk gak, and a few my**o n m**c staffs. mmg packed aa lif, tapi xde la sampai berhimpit2, mcm just nice je. tgk2 bila tutup je pintu lif tu, lampu "full" bernyala. ada la yg ckp, oo bahaya ni, kena keluar sorg dua. so ok la, ada yg tekan open, tapi pintu lif x bukak. time ni dah pelik dah... xkan lif boleh terus naik kalau lampu full tu dah nyala kan.

as expected, lif tu naik ke atas siket je, pastu tiba2 mcm terhenjut siket, pastu terus stop. time ni aku dah "subhanallah, subhanallah", terus tersambung doa naik kenderaan tu. ada la somebody tekan emergency button, n somebody answered. soalan2 mcm, "lif sangkut kaa?", "berapa org dlm lif?". tapi x tanya pulak lif yg mana. dah abis ckp sume, sume org pun relax balik, borak2.

after 10 mins, still in the elevator. what the? last2 org tekan balik emergency button, ada org reply, "hello?" as if the above things never happened. time tu yg dlm lif sume dah jerit2 dah, "laa dr tadi x buat apa2 ke?" "ada org dah pengsan dah ni woi!". ada sorg tu dah duk pegang perut dia je, ngadap dinding. claustrophobic kot.. ish tapi mmg geram aa time tu. pastu boleh tanya balik, "stuck dlm lif ke?" "berapa org?". apa lagi kp aku pun jawab, "does it matter ada sorg ke, 40 org ke dlm lif ni? do sth!" last2 nak bg sedapkan ati, kira2 ada 21 org dlm lif. mmg max person allowed pun.

pastu another 10 mins, some maintenance guy muncul dr atas lif. bg cadangan suh keluar ikut atas. yg pompuan2 sume pelik dah.. gilo apo dgn pakai baju kurungnya, dgn lubang sempitnya. tgh tunggu2 tu, tiba pintu lif terbukak, n ada space ke bawah (mcm lif tu baru halfway up... boleh nampak lagi lift lobby). last2 kami pun sume turun ikut tangga balik ke lobby. punchtime? 8:41am.

mengikut kata one of my bosses yg tlg keluarkan kitorg, mmg org2 yg berkenaan sgt "selllooow gila". kejap dtg x bawak master key (ingat boleh bukak lif pakai tangan je ke?), kejap lagi baru nak call hitachi (pembuat lif), ish macam2 betullah. nasib baik gak masa tu lights n oxygen wasn't cut off. kalau x boleh jadi berita hangat.

why deja vu? hehe sbb aku pernah stuck dlm lif sorg2. masa tu aku kerja part time kat uni public library. dah la lif yg mmg jarang org guna (library staff je boleh guna)... lawak gak aa. tekan emergency button xde org reply, emergency phone xde. siap tekap telinga kat pintu, pastu bila terdgr mcm pintu luar berkuak aku jerit, "help me! is anybody out there?" haha mcm drama tv. last2 another librarian dgr (sbb masa tu dia kat floor lain, sbb pelik lif x kunjung tiba dia guna tangga, gi kat floor yg lif tu sangkut), call fire dept, sambil2 tu dia borak2 dgn aku (agaknya takut aku freak out kot)... last abang2 firefighter yg gagah bukakkan pintu lif.

anyway, bukan pengalaman yg menarik. sbb aku rasa mcm boleh sesak nafas je duk dlm lif lama2. tapi bg aku, masa lif stuck tu aku boleh rileks lagi, tapi bila maintenance guy bukak bumbung lif tu aku lagi rasa xleh nafas. x tau aa sbb tgk belakang dia yg gelap gelita ke (bukan belakang badan aa...), atau sbb rasa mcm dah selamat lagi xleh nafas. tapi bukan tahap kronik, mcm rimas2 gitu je la. alhamdulillah aa xde apa2. nasib baik gak xde ibu mengandung, kang x pasal2 ada yg kena jadik bidan terjun (literally).

wah sudah panjang... ok chiow.

2 comments:

hanaliza June 11, 2009 at 10:27 PM  

apsal mcm x pernah dgr pun cite nih.. hmm..

- S R R - June 11, 2009 at 11:54 PM  

uik kita x pernah cite ke? hehe tapi xde apa sgt pun, sbb keluar je dr lif sambung buat kerja mcm biasa. mcm "lalala stuck in the elevator just now lalala"

Powered By Blogger

Recent Comments

Grab This Widget

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008. top pic by Jcome

Back to TOP